Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση είναι ένας τόπος πολιτισμού που φιλοξενεί εκδηλώσεις και δράσεις όλου του καλλιτεχνικού φάσματος, από το θέατρο, το χορό, τη μουσική, τον κινηματογράφο και τα εικαστικά έως την ψηφιακή και υβριδική τέχνη και τα γράμματα. Αποστολή μας είναι η προβολή του σύγχρονου πολιτισμού, η υποστήριξη των Ελλήνων δημιουργών, η καλλιέργεια διεθνών συνεργασιών, η εξερεύνηση των ορίων μεταξύ επιστημών, τέχνης και κοινωνίας, η εκπαίδευση για τα παιδιά και η διά βίου μάθηση για ανθρώπους κάθε ηλικίας, σε ένα χώρο ανοιχτό και προσιτό σε όλους.

Διεύθυνση

Διπλάρειος Σχολή
Πλ. Θεάτρου 3, Αθήνα 105 52
 
Σχετικά με τη Διπλάρειο
 
Η Ελληνική Βιοτεχνική Εταιρεία (Ε.Β.Ε.) ιδρύθηκε στην Αθήνα το 1892, από τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών, Στέφανο Κυπάρισσο, με σκοπό την προαγωγή και την ανάπτυξη της δωρεάν τεχνικής εκπαίδευσης. Ο Αριστείδης Διπλάρης, μέλος της Ε.Β.Ε., μετά το θάνατό του, κατέλειπε σημαντική περιουσία και με τη διαθήκη του όρισε όπως ιδρυθεί η ομώνυμη Σχολή, στην οποία θα διδάσκονταν δωρεάν Σχέδιο και γενικά Τέχνες, με στόχο να εξασφαλίζεται επαγγελματική σταδιοδρομία στους αποφοίτους της. Καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας των Σχολών εκπαιδεύτηκαν πάνω από 65.000 τεχνίτες όλων των ειδικοτήτων, οι οποίοι στελέχωσαν τις ελληνικές βιοτεχνίες ή ανέπτυξαν επιτυχώς και δικές τους δραστηριότητες. Σήμερα, η Ε.Β.Ε.–Διπλάρειος Σχολή παρέχει τις εκπαιδευτικές της υπηρεσίες δωρεάν σε επίπεδο Ι.Ε.Κ., με ειδικότητες στους τομείς της πληροφορικής και του τουρισμού.

Το μέλλον σήμερα μοιάζει να είναι πιο κοντά από ποτέ. Μια σειρά από περιβαλλοντικές, τεχνολογικές και κοινωνικές μεταβολές μεταμορφώνουν τον πλανήτη και μας καλούν να αναλογιστούμε τη θέση μας σε αυτόν. Η Γη θυμίζει μια πόλη που συνεχώς εξαπλώνεται, ενώ την ίδια στιγμή περιοχές εγκαταλείπονται λόγω της κλιματικής αλλαγής και ακραίων κοινωνικοπολιτικών συνθηκών. Η ζωή στις πόλεις αναδιοργανώνεται χάρη σε έξυπνα συστήματα που διαρκώς επεξεργάζονται τις κινήσεις μηχανών και ανθρώπων. Τεχνητές οικολογίες υπόσχονται λύσεις στα προβλήματα του αυξανόμενου πληθυσμού. Καθώς διαφορετικές εικόνες που ανήκαν κάποτε στο μέλλον γίνονται όλο και περισσότερο μέρος του παρόντος, η ανάγκη κατανόησης των σύγχρονων φαινομένων γίνεται διαρκώς πιο έντονη.

Η έκθεση Tomorrows εστιάζει στις πολυδιάστατες πτυχές που παρουσιάζει το μέλλον σήμερα, μέσα από το έργο καλλιτεχνών, αρχιτεκτόνων και designers. Η ενασχόληση με το μέλλον δεν είναι κάτι νέο γι’ αυτούς τους χώρους. Χαρακτηριστικές είναι οι οραματικές αρχιτεκτονικές προτάσεις της δεκαετίας του 1960 που αναφέρονταν στις υποσχέσεις των νέων δικτύων και στις δυνατότητες επίλυσης περιβαλλοντικών προβλημάτων μέσα από την τεχνολογία. Υποθετικά σενάρια αλλά και μακρόχρονα ερευνητικά έργα, όπως η Ηλεκτρονική πολεοδομία του Τάκη Χ. Ζενέτου, επεδίωκαν να φανταστούν αλλά και να επηρεάσουν αλλαγές προς ένα θεμιτό για τον άνθρωπο μέλλον. Στη σημερινή εποχή, η ενασχόληση με το αύριο γίνεται και πάλι επίκαιρη, παρουσιάζοντας ωστόσο κάποιες σημαντικές διαφορές. Σε αντίθεση με την προσμονή για το αύριο που διαφαίνεται στα έργα του παρελθόντος, οι σημερινές αφηγήσεις ξεκινούν από τις προκλήσεις και τις αντιφάσεις που διαμορφώνουν τις πιθανές εικόνες του μέλλοντος. Σενάρια υπερβολικά, απροσδόκητα και, συχνά, παράδοξα έχουν στόχο να εγείρουν ερωτήματα και να προκαλέσουν συζητήσεις. Ταυτόχρονα, λαμβάνοντας υπόψη πως το μέλλον καταφτάνει με διαφορετικές ταχύτητες στις διάφορες γεωγραφικές περιοχές, πολλές από τις σημερινές υποθέσεις υπογραμμίζουν το ρόλο που παίζουν οι τοπικές συνθήκες και ανάγκες. Τα έργα της έκθεσης δίνουν έμφαση στις ιδιαιτερότητες συγκεκριμένων τόπων. Ανάμεσά τους, ξεχωρίζουν οι πόλεις της Μεσογείου, το μέλλον των οποίων συνδέεται με την οικονομική κρίση, το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής και τις μαζικές μετακινήσεις πληθυσμών.

Σημείο αφετηρίας και αναφοράς για την έκθεση αποτελεί η Οικουμενόπολη του Κωνσταντίνου Δοξιάδη, η πόλη που τον 22ο αιώνα θα καταλάμβανε ολόκληρο τον κατοικήσιμο πλανήτη. Σύμφωνα με τον οραματιστή πολεοδόμο, η επιθυμητή για τον άνθρωπο και το περιβάλλον ανάπτυξη της μελλοντικής πόλης βασιζόταν στη σχέση και την ισορροπία πέντε θεμελιωδών στοιχείων. Αυτά ήταν η φύση, τα κελύφη, τα δίκτυα, η κοινωνία και ο άνθρωπος. Τα στοιχεία αυτά της Οικιστικής του Δοξιάδη αξιοποιούνται για να μελετηθούν οι συνιστώσες του μέλλοντος, αλλά και για να κατανοηθούν οι μεταμορφώσεις των προσδοκιών μας για το αύριο. Πέντε θεματικές, που προκύπτουν από τα πέντε αντίστοιχα στοιχεία, γίνονται έτσι αφορμές για διερεύνηση. Λειτουργούν ως βασικές έννοιες για την έκθεση, και όχι ως αυστηρές κατηγορίες. Με τον τρόπο αυτό, τα θεμελιώδη στοιχεία του Δοξιάδη επαναπροσδιορίζονται, μεταλλάσσονται και πιθανώς ανατρέπονται, επιστρέφοντας σε ένα καίριο και βασικό ερώτημα: Ποιο μέλλον, εν τέλει, είναι θεμιτό και ποιος θα είναι ο ρόλος μας στη διαμόρφωσή του;

ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ
Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση είναι ένας τόπος πολιτισμού που φιλοξενεί εκδηλώσεις και δράσεις όλου του καλλιτεχνικού φάσματος, από το θέατρο, το χορό, τη μουσική, τον κινηματογράφο και τα εικαστικά έως την ψηφιακή και υβριδική τέχνη και τα γράμματα. Αποστολή μας είναι η προβολή του σύγχρονου πολιτισμού, η υποστήριξη των Ελλήνων δημιουργών, η καλλιέργεια διεθνών συνεργασιών, η εξερεύνηση των ορίων μεταξύ επιστημών, τέχνης και κοινωνίας, η εκπαίδευση για τα παιδιά και η διά βίου μάθηση για ανθρώπους κάθε ηλικίας, σε ένα χώρο ανοιχτό και προσιτό σε όλους.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ
Χρήστος Καρράς

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ
Δάφνη Δραγώνα, Πάνος Δραγώνας

Η Δάφνη Δραγώνα είναι επιμελήτρια και θεωρητικός με βάση το Βερολίνο. Είναι μέλος της βασικής επιμελητικής ομάδας του φεστιβάλ για την τέχνη και τον ψηφιακό πολιτισμό, transmediale. Εστιάζει το ενδιαφέρον της σε μετα-ψηφιακές καλλιτεχνικές πρακτικές και μεθοδολογίες, καθώς και σε εναλλακτικές υποδομές και συστήματα που επιδιώκουν την κριτική ενδυνάμωση χρηστών και πολιτών. Άρθρα της έχουν δημοσιευτεί σε σε ακαδημαϊκές εκδόσεις, καταλόγους εκθέσεων και περιοδικά πολιτισμού τέχνης. Έχει συνεργαστεί με μουσεία και φεστιβάλ. Μεταξύ άλλων, έχει επιμεληθεί ή συνεπιμεληθεί τα ακόλουθα: Homo Ludens Ludens (Laboral, 2008), Mapping the Commons – Athens (ΕΜΣΤ, 2010), Data Bodies - Networked Portraits (Fundacion Telefonica & Alta Tecnologia Andina, 2011), Datenspiel/Dataplay (Ινστιτούτο Γκαίτε & Frown, 2013), Εκ Νέου (ΕΜΣΤ, 2013), Home/s (Ινστιτούτο Γκαίτε & Μουσείο Μπενάκη, 2013), New Babylon Revisited (Ινστιτούτο Γκαίτε, 3 137 Space Under, Circuits & Currents, 2014), την έκθεση και το συνέδριο της transmediale 2015 Capture All, το συνέδριο της transmediale 2017 ever elusive. Είναι διδάκτωρ του τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Ο Πάνος Δραγώνας είναι αρχιτέκτονας και επιμελητής, καθηγητής Αρχιτεκτονικού και Αστικού Σχεδιασμού στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Το 2001 δημιούργησε, μαζί με τη Βαρβάρα Χριστοπούλου, το γραφείο dragonas christopoulou architects (www.deltarchi.com). Από το 2001 έως το 2013 ήταν σύμβουλος έκδοσης των ετήσιων επιθεωρήσεων Αρχιτεκτονικά Θέματα και Θέματα Χώρου + Τεχνών. Το 2012 ήταν εθνικός επίτροπος και συνεπιμελητής της έκθεσης Made in Athens, που εκπροσώπησε την Ελλάδα στη 13η διεθνή έκθεση αρχιτεκτονικής Μπιενάλε της Βενετίας (2012). Έχει επιμεληθεί, ατομικά ή και σε συνεργασία, τις εκθέσεις Adhocracy [Athens] (2015), Rethink Athens (2013), 14F/21GR: Νέοι Αρχιτέκτονες από τη Γαλλία και την Ελλάδα (2012) και τη 2η Μπιενάλε Νέων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων (1998). Έχει ακόμα συνεπιμεληθεί τον κύκλο εκδηλώσεων Rethink Athens - Αστικές Προκλήσεις στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (2013-15). Το 2016 ήταν επισκέπτης ερευνητής στο κέντρο ελληνικών σπουδών Stanley J. Seeger '52 του Πανεπιστημίου Princeton. Το ερευνητικό και σχεδιαστικό έργο του επικεντρώνεται στους μετασχηματισμούς των ελληνικών πόλεων κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, στη διερεύνηση νέων οικιστικών τυπολογιών και στις σχέσεις μεταξύ κινηματογράφου, αρχιτεκτονικής και μοντέρνας πόλης.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ
Κωνσταντίνα Σουλιώτη

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙΒΛΕΨΗ
Πάνος Δραγώνας & Βαρβάρα Χριστοπούλου

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΒΛΕΨΗ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
ΤΕΝΣΩΡ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ Α.Τ.Ε. (Γ.Σ. Παπαδημητρίου & Μ. Παντελιδάκη)

ΦΩΤΙΣΜΟΙ
L4A “Lighting for Architecture”

ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ
Τεχνική διεύθυνση: Λευτέρης Καραμπίλας
Γραμματεία: Ρεβέκκα Στάμου
Εγκατάσταση εξοπλισμού: Παναγιώτης Ρονιώτης

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Κώστας Απολλώνιος
Γιάννης Χαζάκης

ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ
Τεχνική διεύθυνση: Γιάννης Κουτσούπης
Γραμματεία: Έλενα Κεράτσα
Ηλεκτρολόγοι: Νίκος Ίσσης, Δημήτρης Μπουγιούκος

ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
Βασίλης Παναγιωτακόπουλος

ΒΟΗΘΟΣ ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
Γιώργος Λιναρδάκης

ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΕΡΓΩΝ
MOVEART A.E.

ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΑΡΧΕΙΩΝ-ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΕΚΤΥΠΩΣΕΙΣ
GRAPHICON - ΚΥΡΙΑΚΙΔΗΣ Α. ΚΑΙ Ν. ΟΕ

ΓΡΑΦΙΣΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
Beetroot

ΚΟΡΝΙΖΕΣ
Νίκος Σδράλης

ΜΕΤΑΦΡΑΣΕΙΣ & ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΚΕΙΜΕΝΩΝ
Βασίλης Δουβίτσας

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΑΛΛΗΛΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
Δάφνη Δραγώνα, Πάνος Δραγώνας

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΑΡΑΛΛΗΛΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
Πάσκουα Βοργιά, Ηρακλής Παπαθεοδώρου

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ – ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
Μυρτώ Λάβδα, Ελεάννα Σεμιτέλου

ΧΩΡΟΣ
Διπλάρειος Σχολή
Πλ. Θεάτρου 3, Αθήνα